Competenta parentala. Modele de conceptualizare si diagnoza

PRP: 40,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 34,40 lei
Diferență: 5,60 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2012

Alertă stoc

*
?
Completați adresa dumneavoastră de e-mail
*
?
Codul de siguranță, necesar pentru a face distincție între oameni și programele informatice automate care răspândesc spam

DESCRIERE

Volumul,, Competenta parentala. Modele de conceptualizare si diagnoza” contine o parte teoretica in care sunt analizate teoriile stiintifice ce explica relatia dintre parinti si copii si o parte aplicativa ce descrie demersul de construire si validare a unui instrument de investigare a competentei parentale (CCP). In plus, prin corelarea rezultatelor obtinute din aplicarea CCP cu o serie de aspecte psiho-sociale (personalitate, inteligenta emotionala, stilul de coping, particularitati ale relatiei conjugale, perceperea experientei modelului educativ trait in familie) si socio-demografice (gen, varsta, stare civila, situatie financiara, nivel de instruire, numar de copii) ale parintilor, este realizata o evaluare generala (dar nu exhaustiva) asupra nivelului actual al populatiei romanesti in ceea ce priveste competenta parentala.

Cartea pune la dispozitia specialistilor din domeniul consilierii familiale/scolare metode de evaluare a relatiilor parinti-copii–„Chestionarul de investigare a competentei parentale” si„Grilele de observare si evaluare” (din perspectiva cadrelor didactice) ale dinamicii acesteia si ale comportamentului copilului la scoala– instrumente in baza carora vor putea fi identificate profile psihologice ale parintilor, utile in activitatea de diagnoza si de evaluare a interventiei.


* * *

Raportul parinti-copii este, fara indoiala, o experienta de varf („peak experience”)– in nici un alt gen de relationare nu se intalneste atat de pregnant acea„entelehie” (starea de implinire sau desavarsire, definita de Aristotel drept esenta sufletului), acea punere in act a potentialelor vitale: atat copilul, cat si parintele invata, se dezvolta, cultiva dragostea, speranta, fericirea, iertarea, vocatia devotiunii si a sacrificiului.

Cresterea copiilor, denumita astazi generic cu termenul„parenting”, este, evident, cea mai veche vocatie umana. Succesul acesteia a fost asigurat de pulsiunea filogenetica a grijii pentru progenitura– de aceea s-a si pretat la intuitie, empirism si rutina.

Astazi,„parenting”-ul este domeniu al unor politici publice, incita la aparitia unor dezbateri, hotarari legislative si reuniuni stiintifice internationale. In asemenea context, o lucrare de sintetizare si integrare a informatiilor, conceptiilor, teoriilor si modalitatilor de operationalizare este mai mult decat necesara.

Autoarea gandeste intr-un registru nou relatia parinti-copii si anume in termenii„competentei parentale”; notiunea a fost conceptualizata de aceasta inca din 2008, dupa doi ani de studii si publicata in„Cercetare psihologica moderna”, volum coordonat de M. Milcu, W. Griebel si A. Sassu.

Conceptul de„competenta parentala”, operationalizat de autoare in cartea de fata, apare nu numai ca un„insight” in fata empirismului, ci fundamenteaza o stiinta cu metodologie investigativa si diagnostica, intr-o viziune multifactoriala, sistemica si nomotetica.

Comparand diverse conceptii ale unui insemnat numar de autori privind stilul educativ (structurate pe axele autoritate-liberalism, dragoste-ostilitate) si efectele acestuia in planul dezvoltarii psihice a copilului, autoarea a conturat sase modele parentale– autoritar, indulgent, hiperprotector, inconsecvent, indiferent si agresiv– ca premisa pentru relevarea modelului parintelui eficient/competent.

Este de remarcat pertinenta si rigoarea cu care autoarea largeste cadrul de investigare a relatiei parinti-copii prin prezentarea si analizarea, intr-o viziune integrativa, a teoriilor referitoare la rolul familiei in formarea personalitatii, conduitei sociale si morale si dezvoltarea cognitiva a copilului, din perspectiva succesului sau insuccesului modelului educativ in integrarea scolara si sociala a copilului.

Considerentele dezbatute pana acum au permis autoarei sa identifice complexitatea competentei parentale si sa o reflecte prin elaborarea unui model factorial ce contine cinci factori (cunoasterea particularitatilor copilului, suport afectiv, disciplinare, managementul timpului si al situatiilor de criza) si raportarea la trei modele explicativ-interpretative (personal, situational si interactional-integrativ).

Se cuvine a fi subliniata maniera in care autoarea a raspuns provocarii lansate de situatia din Romania si anume a lipsei unor instrumente valide de evidentiere a relatiilor parinti-copii– desi la nivel international exista numeroase asemenea instrumente– in sensul conceperii si validarii unui chestionar de investigare a competentei parentale (CCP).

Contributiile sunt cu atat mai consistente cu cat parcurgem partea a doua a cartii in care sunt argumentate metodologic caracteristicile psihometrice ale instrumentelor concepute. Autoarea aprofundeaza analiza competentei parentale sub aspectul variatiilor ei determinate de particularitatile socio-demografice, trasaturile de personalitate si caracteristici psiho-sociale precum: inteligenta emotionala, stilul de coping, ambientul conjugal si modelul educativ trait in familie.

Cartea de fata este un succes, un construct de referinta in domeniu, vizand emergenta impactului dintre psihologie si viata curenta, dinamica.

Prin modul de organizare a continutului, cartea reprezinta o valoare stiintifica si metodologica, cu certe note de originalitate. Din perspectiva teoretica, autoarea ofera o sistematizare si o trecere de la paradigmele reductioniste la cele dinamice si interactionist-sistemice in studiul relatiei parinti-copii (prin conceptualizarea si operationalizarea competentei parentale in relatia cu scolarul mic). De asemenea, din perspectiva practica, realizeaza o exemplificare a unui demers de cercetare a competentei parentale (prin construirea unui chestionar de evaluare si a unor grile de observare si evaluare a dinamicii acesteia si a comportamentului copilului la scoala, introduse in portofoliul instrumental din aria„parenting”-ului).

Reusind o cercetare ampla asupra functionalitatii competentei parentale, rezultatele remarcabile ale autoarei au fost si sunt diseminate la manifestari stiintifice din tara si strainatate. In acest sens amintim participarea sa la editia din 2011 a conferintei„Evidence-Based Parent Education Programs and Best Practices to Promote Positive Parenting”, derulata de„European Society for Developmental Psychology”, cu workshopul„Arta de a comunica eficient cu copilul”, dar si publicarea lucrarii„Validating a Training Program for Parental Competence” in revista„Problems of Psychology in the 21st Century”, aparuta in 2012 sub egida Scientia Socialis Lithuania.

Avem in aceasta carte o abordare de avangarda, cu o gandire flexibila, divergenta asupra continuturilor, formelor, mijloacelor si dezvoltarii competentei parentale. Ca orice lucru conceput de om, si cartea Simonei Glaveanu este expresia unui caracter; dupa conlucrarea de mai multi ani, avem satisfactia sa vedem ca aceasta„expresie” este benefica societatii.


Prof. univ. dr. Grigore Nicola
Academia Romana
Institutul de Filosofie si Psihologie„C. Radulescu-Motru”
Departamentul de Psihologie


CUPRINS:

Prefata  / 15

Cuvant inainte   / 19


PARTEA INTAI

ARIA PROBLEMATICA A COMPETENTEI PARENTALE: PREMISE STIINTIFICE, MODELE DE CONCEPTUALIZARE SI DIAGNOZA

Capitolul I
MODELE PARENTALE  / 27
1. Modelul parintilor,, autoritari” / 29
2. Modelul parintilor,, indulgenti” / 35
3. Modelul parintilor,, protectori/hiperprotectori” / 40
4. Modelul parintilor,, inconsecventi” / 44
5. Modelul parintilor,, indiferenti” / 46
6. Modelul parintilor,, agresivi” / 50
7. Modelul parintilor,, eficienti” / 52

Capitolul II
MEDIUL FAMILIAL IN ASISTAREA FORMARII SI DEZVOLTARII COPILULUI  / 59
1. Rolul familiei in formarea personalitatii  / 59
1. 1. Componenta afectiva / 61
1. 2. Conduita morala  / 64
1. 3. Integrarea sociala / 66
1. 4. Devianta comportamentala / 70
2. Interrelatiile parentale si dezvoltarea cognitiva / 75
3. Reprezentarile copilului vizand mediul familial / 78

Capitolul III
DEMERSURI EXPLICATIV-INTERPRETATIVE ALE COMPETENTEI PARENTALE  / 80
1. Modelul factorial al competentei parentale / 80
2. Conotatii psihologice ale modelelor explicativ-interpretative / 84
2. 1. Modelul personal sau modelul trasaturilor / 84
2. 1. 1. Competenta parentala– modul al competentelor sociale (dimensiuni de personalitate) / 85
2. 1. 2. Inteligenta emotionala– resursa a competentelor parentale / 94
2. 1. 3. Alti factori psihologici individuali ai parintilor / 103
2. 1. 3. 1. Cognitia parintilor / 103
2. 1. 3. 2. Rezistenta la stres / 105
2. 1. 3. 3. Tulburarile emotionale / 105
2. 1. 3. 4. Tulburarile de personalitate si psihozele / 107
2. 2. Modelul situational sau contingent / 108
2. 2. 1. Particularitati socio-culturale si socio-economice vectori mediatori in competenta parentala  / 109
2. 2. 2. Amprenta carierei profesionale asupra competentei parentale / 113
2. 2. 3. Bona–factor modelator in competenta parentala / 115
2. 2. 4. Competenta parentala si tip de familie  / 116
2. 2. 4. 1. Familia traditionala / moderna / 116
2. 2. 4. 2. Familia parentala / 120
2. 2. 4. 3. Familia monoparentala  / 124
2. 2. 4. 4. Familia extinsa / 127
2. 2. 4. 5. Familia de provenienta / 129
2. 3. Modelul interactionist-integrativ / 130
2. 3. 1. Relatia dintre trasaturile copilului si ale parintilor / 131
2. 3. 2. Tipologia copilului dificil / 136
2. 3. 3. Relatiile dintre frati / 139

Capitolul IV
MIJLOACE DE DIAGNOZA ALE COMPETENTEI PARENTALE / 142
1. Instrumente de investigare a interrelationarii in familie-conotatii pentru evaluarea competentei parentale / 142
2. Strategia nationala integrata de formare si dezvoltare a compe  tentelor parentale / 144
3. Abordari internationale contemporane in studiul parentingului/ competentei parentale / 148


PARTEA A DOUA
CERCETARE

Capitolul V
METODOLOGIA CERCETARII  / 157
1. Obiective / 157
2. Ipoteze / 158
3. Subiecti / 158
4. Metode / 159
4. 1. Instrumente folosite pentru examinarea parintilor / 159
4. 1. 1.  Inventarul CC. P. (S. Glaveanu)  / 159
4. 1. 2. Grila de evaluare a perceptiei cadrelor didatice asupra dinamicii competentei parentale (S. Glaveanu) / 165
4. 1. 3. Chestionarul 16 P. F (R. B. Cattell) / 166
4. 1. 4.  Chestionarul G. Z. (J. Guilford-W. Zimmerman) / 174
4. 1. 5.  Testul EQ (T. Carabin) / 177
4. 1. 6.  Inventarul EMBU (C. Perris et al.) / 179
4. 1. 7. Chestionarul COPE (C. S. Carver et al.) / 181
4. 1. 8.  Chestionarul M. R. Q. (W. E. Snell et al.) / 185
4. 2.    Instrumente folosite pentru examinarea copiilor / 190
4. 2. 1. Chestionarul W-M (Woodworth–Mathews) / 190
4. 2. 2. Grila de observare si evaluare a comportamentului copilului la scoala si de investigare a evenimentelor familiale din perspectiva cadrelor didactice (S. Glaveanu)  / 194

Capitolul VI
PREZENTAREA, ANALIZA SI INTERPRETAREA DATELOR  / 196
1. Analiza preliminara a datelor / 196
2. Modelul factorial al competentei parentale / 198
3. Variatia competentei parentale in functie de particularitati socio-demografice) / 208
4. Un set de trasaturi de personalitate ca predictori ai competentei parentale  / 229
5. O serie de variabile psiho-sociale ale parintilor in corelatie cu dimensiunile competentei parentale / 248
5. 1. Inteligenta emotionala / 248
5. 2. Modul de percepere a experientei modelului educativ trait in familia de origine / 251
5. 3. Stilul de coping / 255
5. 4. Particularitatile relatei de cuplu  / 257
6. Adaptarea scolara si sociala a copiilor in alternative ce coreleaza cu atributele competentei parentale  / 261

Capitolul VII
CONCLUZII   / 268

BIBLIOGRAFIE   / 279

ANEXE  / 299

Anexa 1– Chestionar pentru investigarea atitudinilor parentale (Simona Maria Glaveanu) / 299

Anexa 2– Grila de identificare a copiilor cu dificultati scolare si familiale, destinata cadrelor didactice (Simona Maria Glaveanu) / 303

Anexa 3– Inventarul C. C. P. (Simona Maria Glaveanu) / 304
 

Anexa 4– Grila de evaluare a perceptiei cadrelor didactice asupra dinamicii competentei parentale (Simona Maria Glaveanu)  / 313

Anexa 5– Grila de observare si evaluare a comportamentului copilului la scoala si de investigare a evenimentelor familiale (din perspectiva cadrelor didactice) (Simona Maria Glaveanu) / 315

REZUMAT (in limba engleza) / 317



Numar pagini: 329
Anul aparitiei: 2012

OPINIA CITITORILOR

Nu există opinii exprimate. Fii primul care comentează. scrie un review
Created in 0.1473 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.