Iconografia vrajitoriei in arta religioasa romaneasca. Eseu de antropologie vizuala
DESCRIERE
Volum editat impreuna cu Editura Eikon - Cartea contine 100 de pagini color, ilustrate cu fotografiile autorilor.
Pornind mai ales de la date culese pe teren, care au fost puse in paralel cu informatii extrase dintr-o vasta bibliografie, cercetarea de fata, desfasurata de-a lungul multor ani, si-a propus o investigare a iconografiei vrajitoriei in cultura romana, asa cum se configureaza ea in legatura cu o tema fundamentala a artei religioase: Judecata de Apoi. Prezentul studiu se doreste a fi o contributie la antropologia vizuala, dat fiind ca are in vedere modul in care imaginarul a modelat reprezentarile iconografice, dar si masura in care acestea au devenit purtatoarele unor semnificatii sociale, creand vectori de sens in comunitatile care aveau acces la ele.
Analizele din aceasta carte au fost foarte sensibile la chestiuni de diacronie (istoria artei, istoria limbii romane, cronologia generala a vrajitoriei romanesti si europene), precum si la principiile riguroase ale analizei iconografice si iconologice. Nadajduim ca punerea in relatie a imaginilor care arata chinurile vrajitoarelor in Iad cu diverse categorii de texte si cu credinte populare dintre cele mai variate va trezi interesul unui public cat mai larg, stimulandu-l sa se implice activ in conservarea si valorificarea patrimoniului artistic romanesc. (Ioan Pop-Curseu, Stefana Pop-Curseu)
* * *
Cuprins
INTRODUCERE
ESCHATOLOGIA, CEA MAI FRUMOASA POVESTE COMUNITARA
Judecata de Apoi: vast repertoriu de reprezentari sociale
Viziuni si naratiuni despre lumea de apoi. Surse ale iconografiei vrajitoriei in arealul romanesc
Vamile vazduhului
Texte si credinte populare despre vami
Iconografia vamilor si vama vrajitoriei
Apocalipsa Maicii Domnului
Texte, contexte, pretexte
Compozitii iconografice inspirate de Apocalipsa Maicii Domnului. Gurasada
Apocalipsa lui Pavel si alte Apocalipse apocrife
Alte texte cu caracter eschatologic
Texte si imagini eschatologice occidentale. Scurte deschideri comparatiste
De la imagini la vedenii si viziuni
ZUGRAVII ROMANI SI VIZIUNEA LOR DESPRE LUME
A scrie si a zugravi: cultura scrisa si puterea ei configuratoare
Vasilie Zugrav
Erminiile si caietele de modele: canon si libertate creatoare
Radu Zugravul
Date biografice
Profilul spiritual. Cultura in materie de drept canonic
Elemente de iconografie crestina. Teme si nelinisti eschatologice
Avestita, aripa Satanei
Opera de muralist a lui Radu
Forma mentis: iadul si chinurile sale in imaginarul popular
Imagini ale iadului in cultura populara: studii de folclor, chestionare, consemnari
Influenta cartilor populare. Condamnari ale vrajitoriei
Vrajitoare si vrajitori in focul iadului: bogatia imaginatiei populare
Zugravii, intre scoli de pictura si individualitate creatoare
Zugravul ca individ: complexe psihice si structuri codificate ale imaginii
Radu Munteanu din Ungureni: iadul suprapopulat si pacatele sexuale
Matei Timforea: infirmitate, saracie si tematici eschatologice
Un ateu pictor de Judecati de Apoi: Paul Bataiosu
Parvu Mutu: complexitate si puritate teologica a Judecatii de Apoi
Scolile de pictura
Pictori din Tara Codrului: sadism si torturi in lumea infernala
Scolile oltenesti: vrajitorie, pacate sexuale si chinuirea fumatorilor
Scoli de iconari (Transilvania, Moldova): de la canon la inovatie
Ctitori, comanditari, comunitati
Gesturi ctitoricesti, de la solemnitatea boiereasca la libertatea populara
Privirea comunitatii: practici magice, frici si repere pedagogice
ISTORIE SI GEOGRAFIE
Lista monumentelor si a punctelor de interes
Distributia geografica
Ipoteza montana
Folclorul magic si reprezentarile vizuale
Oltenia
Maramuresul si Transilvania
Cazul Moldovei: saracie iconografica/bogatie etno-folclorica
Probleme istoriografice
Gandire magica si religie: superstitiile romanilor in 1750-1850
Inainte de Judecata de Apoi, judecata lumeasca: procese si acuzatii de vrajitorie
Noi contexte institutionale, noi practici socio-culturale si o lenta modernizare legislativa
TIPOLOGII LINGVISTICE
Feminin/masculin
Unitate pan-romaneasca si varietate istorico-regionala a terminologiei
Analiza factoriala si prin scalare multidimensionala
TIPOLOGII ICONOGRAFICE
Vrajitoarea in raul de foc, alaturi de alti pacatosi
Calariri satanice
Calariri „clasice”
Diversificari ale tipologiei: imbratisari si impreunari satanice
Alte pacatoase calarite de diavol: forme multiple ale desfraului in arta romaneasca si europeana
Copulatia satanica in cultura occidentala: fantasmele demonologilor
Calariri demonice in cultura populara romaneasca
Noi perspective de interpretare a vrajitoriei europene
Luatoarele de mana si recipientele lor. Pedepsirea sterilitatii
Luatoarea de mana cu sustarul pe cap si surata ei infanticida
Scarna diavolului in laptele furat
Femeia cu sustarul la gat, in mana sau in poala
Paralele ucrainene
Femeia cu cupa de leacuri: figurari autohtone si paralele bulgare
Alte reprezentari (arhaice)
Fermecatoarea batuta de diavol
Diverse torturi aplicate fermecatoarelor si vrajitoarelor
Diavolul care smulge limba vrajitoarei
Femeia care „se inchina” diavolului
Femeia cu oglinda
Grupuri de practicanti ai magiei
Reprezentari moderne ale agentilor magici, intre fidelitate fata de traditie si inovatie iconografica
CONCLUZII
BIBLIOGRAFIE
Iconografie eschatologica in context comparat
Judecata de Apoi & iconografia eschatologica
Judecata de Apoi, eschatologie & iconografie eschatologica in cultura romana
Istoria artei romanesti (surse cu informatii despre iconografia eschatologica)
Iconografia vrajitoriei
Antropologie culturala, istorie, religie, folclor, studii despre literatura eschatologica si apocrifa
ANEXE
Texte cu continut eschatologic copiate de Vasilie Zugrav de la Sibiciu
Prescriptii de drept canonic in Caietul de modele al lui Radu Zugravu
* * *
Ioan Pop-Curseu (n. 1978) este prof. dr. habil. la Facultatea de Teatru si Film a Universitatii Babes-Bolyai, Departamentul de Cinematografie si Media, membru al Uniunii Scriitorilor din Romania – Filiala Cluj, al Asociatiei de Stiinte Etnologice din Romania si al Academia Europaea, sectiunea Film, Media and Visual Studies.
A facut parte din mai multe programe si grupuri de cercetare, fiind directorul unui proiect Uefiscdi Tinere Echipe, cu titlul Iconografia vrajitoriei, o abordare antropologica: cinema, teatru, arte vizuale (2018-2020). A publicat sase carti, dintre care cea mai importanta este Magie si vrajitorie in cultura romana. Istorie, literatura, mentalitati (Polirom, 2013), dar si 150 de articole stiintifice si 50 de recenzii – in tara si in strainatate – in limbile romana, franceza si engleza.
A coordonat 11 volume colective sau numere speciale din reviste academice. Ioan Pop-Curseu a desfasurat si o vasta activitate de traducator, semnand – singur sau in colaborare cu Stefana Pop-Curseu – 12 volume traduse, din operele lui Gilles Deleuze, L.-F. Céline, Henri Michaux, Jean Cuisenier, Patrick Deville, Philippe Forest, Gustave Thibon, Benjamin Fondane, Lucian Blaga, Ion Pop.
* * *
Stefana Pop-Curseu (n. 1979) este conferentiar dr. la Facultatea de Teatru si Film a Universitatii Babes-Bolyai si director artistic al Teatrului National „Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Este redactor-sef al revistei academice de studii teatrale Studia UBB Dramatica si membra a Uniunii Scriitorilor din Romania – Filiala Cluj, a UNITER si AICT, precum si a unor importante institute de cercetare din Franta: IRET, Paris III - Sorbonne Nouvelle, si C. I. R. R. A. S., Centre National du Théatre. A publicat un prim volum de autor Pour une théatralité picturale. Bruegel et Ghelderode en jeux de miroirs (2012) si peste saizeci de articole si studii in domeniul istoriei teatrului in tara si in strainatate.
A tradus peste o duzina de volume din limba franceza, printre care se numara piese de teatru, poezie si roman, filosofie si etnografie, majoritatea in colaborare cu Ioan Pop-Curseu. A lucrat la mai multe spectacole, pe chestiuni de adaptare scenica si consiliere artistica, semnand si regia a doua dintre ele, pe texte originale, scrise in colaborare cu sotul sau: Foc de voie /Killed by friendly Fire, Rosia Montana (2014), si Tzara arde si Dada se piaptana (Fantoma de la Elsinore), Teatrul National din Cluj-Napoca (2016).
An aparitie: 2020
ISBN/ISSN: 978-606-797-562-8
Format: 16x23cm
Pagini: 470
Transport in Bucuresti
-Edituri
-Top 10
-Cărţi noi
-Promoţii
-- 57,60 leiPRP: 64,00 lei
- 22,05 leiPRP: 31,50 lei
- 75,00 leiPRP: 100,00 lei
OPINIA CITITORILOR