Ortodoxia si apusul in traditia spirituala a romanilor, volumul II
Preț: 90,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Ion I. Croitoru
Editura: CETATEA DE SCAUN (S)
DESCRIERE
Interesul pentru subiectul prezentului studiu s-a nascut in timpul anilor de studentie (1990-1994), in urma intalnirilor si a discutiilor teologice, intelectuale si spirituale pe care le-am avut cu distinsul profesor de vrednica amintire Academicianul Virgil Candea (1927-2007). La umbra legaturii noastre de suflet creata atunci si ancorata pentru vesnicie, una dintre semintele semanate de iubitul meu profesor pe ogorul cautarilor mele spirituale si intelectuale a fost ecumenicitatea Ortodoxiei, atat de bine ilustrata in secolele anterioare, insa mai putin traita in vremurile de acum.
Pentru edificarea acestui adevar, indemnul lui a fost sa purced la studierea unei file din istoria Ortodoxiei, si anume, realitatea ei traita de un neam printre alte neamuri, adica de poporul roman.
Cercetarea a fost conceputa initial pentru secolele XVII si XVIII, avand ca obiectiv prezentarea Ortodoxiei asa cum a fost simtita si traita de romani in fata curentelor vremurilor de atunci, intr-o relatie stransa si dincolo de barierele stramte ale Nationalismului, asa cum se va si demonstra de fapt in paginile lucrarii, cu alte neamuri de aceeasi credinta, dar si de alte confesiuni.
In acel timp, romanii au fost expusi, ca si intreaga lume ortodoxa, unor intense propagande apusene, iar studiul a fost proiectat sa surprinda reactiile Bisericii Ortodoxe din Tarile Romane si diferitele forme ale luptei de aparare a credintei, care se vor desfasura in unitatea deosebit de valoroasa a lumii ortodoxe de atunci (Patriarhiile orientale si Bisericile Ortodoxe din lumea slava), in fata presiunilor propagandei romano-catolice si a celei protestante, precum si in fata inovatiilor Iluminismului.
Insa, datorita bogatiei materialului documentar strans si a masivitatii lucrarii ce ar fi rezultat din ducerea la bun sfarsit a proiectului, precum si datorita timpului limitat de a pune capat studiului sub forma tezei de doctorat, am fost obligat sa ma rezum doar la secolul al XVII-lea si numai la aspectul legat de propaganda protestanta, de vreme ce aceasta a dominat in acel secol.
Despre subiectele si personajele tratate in acest studiu s-au scris mai multe sau mai putine, insa, lipsea o lucrare de sinteza, dar si de analiza, in acelasi timp, a unor opere teologice in spiritul epocii respective, aspecte care vor constitui si unicitatea studiului de fata, menit sa atraga atentia tocmai asupra zestrei spirituale mostenite de romani inca de la formarea lor ca popor si a luptelor de aparare a acestei mosteniri, sub diferite forme si cu multe sacrificii, in ecumenicitatea Ortodoxiei care se traia in acele epoci.
Desigur ca multe probleme am avut de intampinat pe parcursul redactarii acestui studiu, unele de ordin economic, altele de natura administrativa, la care se adauga si cele legate de spiritul nationalist strain Ortodoxiei, dar cultivat, in mod paradoxal, peste tot in lumea ortodoxa de unele cercuri. Toate acestea au fost depasite prin puterea si ocrotirea Bunului Dumnezeu Celui in Treime slavit, prin mijlocirile Maicii Domnului si rugaciunile Sfintilor, astfel ca prin incurajarea si intarirea unor oameni de inima sa purced la terminarea lucrului inceput.
Drept care, pentru scrierea acestei lucrari se cuvine sa aduc un omagiu de recunostinta reputatului meu profesor Virgil Candea si prinos de alese multumiri domnului profesor Constantin Skuteris, coordonatorul tezei de doctorat, pentru indrumarea timp de multi ani si intelegerea de care m-am bucurat, sprijinul si indemnurile date, increderea si rabdarea acordate, interesul si grija manifestate fata de persoana mea.
Aceleasi multumiri le aduc si profesorilor din comisia referentilor stiintifici, domnilor Vasile Iannopulos si Nicolae Xexakis, care mi-au aratat multa intelegere si rabdare, dandu-mi si pretioase sfaturi.
Pe langa cei mentionati mai sus, multumirile mele se indreapta si catre distinsii profesori Prea Cucernicul Parinte Gheorghe Metallinos, Decanul Facultatii de Teologie, Inalt Prea Sfintitul Hrisostom Savatos, mitropolit de Mesinia, Prea Cucernicul Parinte Dumitru Tzerpos, precum si catre domnii Nicolae Tzirakis, Vlasios Fidas, Panaiotis Bumis, Emanuel Constantinidis si Dumitru Gonis, domnisoara lector Marina Kolovopulu, domnisoara doctor in Teologie Cristina Kolovu si doamna secretara Panaiota Karahristu, care si-au aratat fata de mine si cercetarea mea ajutorul si sprijinul lor, sub diverse moduri.
Vrednic de amintit este faptul ca aceasta lucrare de doctorat se datoreaza burselor si ajutoarelor acordate de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe din Grecia, aducand calde multumiri Prea Cuviosului Parinte Arhimandrit Procopie Petridis, pentru intelegerea si sprijinul lui; Fundatia de Stat pentru Burse, amintind cu adanca recunostinta caldura sufleteasca cu care m-a inconjurat doamna directoare Areti Kalogheropulu, precum si bunavointa sefei de serviciu doamna Maria Mikedaki-Drakaki si a doamnelor Gheorghia Mama si Ana Hristodulu; Fundatia Artos Zois, multumind din inima domnilor profesori Savvas Aguridis si Gheorghe Patronos, precum si domnului Ioanis Sergopulos, presedintele Fundatiei, si doamnei Areti Alexopulu; Serviciul de Solidaritate Crestina al Arhiepiscopiei Atenei, aducand alese multumiri Prea Cucernicului Parinte Profesor Themistoklis Hristodulu.
Un buchet de multumiri ofer si personalului Secretariatului Facultatii de Teologie din Atena si al bibliotecilor din Atena, Bucuresti, Paris, Orléans, Londra si Birmingham, precum si forurilor care mi-au acordat burse de specializare sau alte forme de sprijin in strainatate: Arhiepiscopiei de Thyatira si a Marii Britanii, cu recunostinta fata de Inalt Prea Sfintitul Grigorie, Consiliului Pontifical al Vaticanului pentru Unitate Crestina si Episcopiei romano-catolice de Orléans, cu multumiri pentru episcopul Gérard Daucourt, precum si Serviciului de Burse al Consiliului Mondial al Bisericilor.
Intelegere deosebita mi-au acordat Inalt Prea Sfintitul Nifon, Arhiepiscop si Mitropolit al Targovistei si decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii Valahia, unde sunt asistent universitar, precum si Prea Cucernicul Parinte Profesor Stefan Florea, prodecanul aceleasi Facultati, carora le aduc prinosul meu de recunostinta. De asemenea, doresc sa multumesc fierbinte iubitilor mei duhovnici, Prea Cuviosului Parinte Arhimandrit Arsenie Papacioc si Prea Cucernicului Parinte Profesor Florin Boitan, pentru rugaciunile in care m-au purtat si folositoarele lor sfaturi, Prea Cucernicului Parinte Profesor Mihai Aurel, directorul Seminarului Teologic din Bucuresti, degraba ajutator si prieten de nadejde, precum si atator oameni deosebiti, care au pus cate o caramida, prin fapta si cuvant, la zidirea mea spirituala si intelectuala. Asadar, se cuvine sa amintesc familiile si numele unor adevarati prieteni, ca Eleni Themeli si Liviu-Alexandru Andercou, Vasiliki si Panaiotis Mandelos, Eleni si Gheorghe Axiotis (†2001), fratii Ioan si Alexandru Batas cu familiile lor, Evripidis si Elisabeta Moraitakis, Eleni si Gheorghe Kostopulos, Fani si Ioan Papadopulos, Aleka Sguraki, Vasiliki Kostopulu, Mariana si Mihai Stanculeanu, Maria si Valer-Cristian Tofan, Dumitru Psilodimitrakopulos, Alina Camelia Jurca, Ecaterina Popescu, Alison Landon, Nadia si Felix Tataru, Irina si Nicolae Tinca, Oana si Alexandru Iftime, Maria si Gheorghe Barbu, fara sa uit vreodata dragostea frateasca a domnului Gheorghe Vasiliadis si a doamnei Alexandra Ntoka, la care se adauga dragostea parinteasca a domnului Gheorghe Btias (†2007) si a Maicii Teodosia, stareta manastirii Sfanta Treime (Sfantul Nectarie) din Eghina, precum si a Inaltului Nicolae, mitropolit de Mesogheia si Lavreotiki.
Nu as fi putut sa aduc la bun sfarsit acest demers fara ajutorul fratilor si al surorii mele, impreuna cu familiile lor: Maria si Constantin Preotul, Nicoleta si Nicolae, Simona-Elena si Dumitru; precum si fara de cel al Preotilor Gheorghe Kritikos, Vasile Timuris si Dumitru Katuros de la biserica Sfintii Doctori fara de arginti Cosma si Damian– Karava; Vasile Vuludakis, Filip Myaris, Ilie Fracea, de al carui ajutor duhovnicesc si intelectual m-am bucurat in mod deosebit, Pashalis Grivas si Gheorghe Haas de la biserica Sfantul Nicolae– Pefkakia, alaturi de Prea Cuviosii Parinti Arhimandriti Iakovos Bizaurtis, staretul manastirii Sfintii Ingeri– Petraki, al carui suport permanent mi-a fost de un mare folos, si Ieronim Nikopulos de la biserica Sfantul Ioan Vanatorul - Vuliagmenis.
Un gand de aleasa si adanca recunostinta pentru sprijinul si ajutorul spiritual si intelectual adresez cu toata inima mea Prea Cucernicului Parinte Profesor Constantin Karaisaridis, iubitul meu duhovnic care cu atata dragoste parinteasca si deosebita pretuire m-a inconjurat, precum si Prea Cucernicilor Parinti Vasile Vuidaskis, Panaiotis Kurupis si Dumitru Mutelos de la biserica Sfanta Marina– Ano Ilisia, care cu multa caldura sufleteasca au fost alaturi de mine.
Ion Marian Croitoru
Nr. de pagini : 508
Anul aparitiei : 2012
Pentru edificarea acestui adevar, indemnul lui a fost sa purced la studierea unei file din istoria Ortodoxiei, si anume, realitatea ei traita de un neam printre alte neamuri, adica de poporul roman.
Cercetarea a fost conceputa initial pentru secolele XVII si XVIII, avand ca obiectiv prezentarea Ortodoxiei asa cum a fost simtita si traita de romani in fata curentelor vremurilor de atunci, intr-o relatie stransa si dincolo de barierele stramte ale Nationalismului, asa cum se va si demonstra de fapt in paginile lucrarii, cu alte neamuri de aceeasi credinta, dar si de alte confesiuni.
In acel timp, romanii au fost expusi, ca si intreaga lume ortodoxa, unor intense propagande apusene, iar studiul a fost proiectat sa surprinda reactiile Bisericii Ortodoxe din Tarile Romane si diferitele forme ale luptei de aparare a credintei, care se vor desfasura in unitatea deosebit de valoroasa a lumii ortodoxe de atunci (Patriarhiile orientale si Bisericile Ortodoxe din lumea slava), in fata presiunilor propagandei romano-catolice si a celei protestante, precum si in fata inovatiilor Iluminismului.
Insa, datorita bogatiei materialului documentar strans si a masivitatii lucrarii ce ar fi rezultat din ducerea la bun sfarsit a proiectului, precum si datorita timpului limitat de a pune capat studiului sub forma tezei de doctorat, am fost obligat sa ma rezum doar la secolul al XVII-lea si numai la aspectul legat de propaganda protestanta, de vreme ce aceasta a dominat in acel secol.
Despre subiectele si personajele tratate in acest studiu s-au scris mai multe sau mai putine, insa, lipsea o lucrare de sinteza, dar si de analiza, in acelasi timp, a unor opere teologice in spiritul epocii respective, aspecte care vor constitui si unicitatea studiului de fata, menit sa atraga atentia tocmai asupra zestrei spirituale mostenite de romani inca de la formarea lor ca popor si a luptelor de aparare a acestei mosteniri, sub diferite forme si cu multe sacrificii, in ecumenicitatea Ortodoxiei care se traia in acele epoci.
Desigur ca multe probleme am avut de intampinat pe parcursul redactarii acestui studiu, unele de ordin economic, altele de natura administrativa, la care se adauga si cele legate de spiritul nationalist strain Ortodoxiei, dar cultivat, in mod paradoxal, peste tot in lumea ortodoxa de unele cercuri. Toate acestea au fost depasite prin puterea si ocrotirea Bunului Dumnezeu Celui in Treime slavit, prin mijlocirile Maicii Domnului si rugaciunile Sfintilor, astfel ca prin incurajarea si intarirea unor oameni de inima sa purced la terminarea lucrului inceput.
Drept care, pentru scrierea acestei lucrari se cuvine sa aduc un omagiu de recunostinta reputatului meu profesor Virgil Candea si prinos de alese multumiri domnului profesor Constantin Skuteris, coordonatorul tezei de doctorat, pentru indrumarea timp de multi ani si intelegerea de care m-am bucurat, sprijinul si indemnurile date, increderea si rabdarea acordate, interesul si grija manifestate fata de persoana mea.
Aceleasi multumiri le aduc si profesorilor din comisia referentilor stiintifici, domnilor Vasile Iannopulos si Nicolae Xexakis, care mi-au aratat multa intelegere si rabdare, dandu-mi si pretioase sfaturi.
Pe langa cei mentionati mai sus, multumirile mele se indreapta si catre distinsii profesori Prea Cucernicul Parinte Gheorghe Metallinos, Decanul Facultatii de Teologie, Inalt Prea Sfintitul Hrisostom Savatos, mitropolit de Mesinia, Prea Cucernicul Parinte Dumitru Tzerpos, precum si catre domnii Nicolae Tzirakis, Vlasios Fidas, Panaiotis Bumis, Emanuel Constantinidis si Dumitru Gonis, domnisoara lector Marina Kolovopulu, domnisoara doctor in Teologie Cristina Kolovu si doamna secretara Panaiota Karahristu, care si-au aratat fata de mine si cercetarea mea ajutorul si sprijinul lor, sub diverse moduri.
Vrednic de amintit este faptul ca aceasta lucrare de doctorat se datoreaza burselor si ajutoarelor acordate de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe din Grecia, aducand calde multumiri Prea Cuviosului Parinte Arhimandrit Procopie Petridis, pentru intelegerea si sprijinul lui; Fundatia de Stat pentru Burse, amintind cu adanca recunostinta caldura sufleteasca cu care m-a inconjurat doamna directoare Areti Kalogheropulu, precum si bunavointa sefei de serviciu doamna Maria Mikedaki-Drakaki si a doamnelor Gheorghia Mama si Ana Hristodulu; Fundatia Artos Zois, multumind din inima domnilor profesori Savvas Aguridis si Gheorghe Patronos, precum si domnului Ioanis Sergopulos, presedintele Fundatiei, si doamnei Areti Alexopulu; Serviciul de Solidaritate Crestina al Arhiepiscopiei Atenei, aducand alese multumiri Prea Cucernicului Parinte Profesor Themistoklis Hristodulu.
Un buchet de multumiri ofer si personalului Secretariatului Facultatii de Teologie din Atena si al bibliotecilor din Atena, Bucuresti, Paris, Orléans, Londra si Birmingham, precum si forurilor care mi-au acordat burse de specializare sau alte forme de sprijin in strainatate: Arhiepiscopiei de Thyatira si a Marii Britanii, cu recunostinta fata de Inalt Prea Sfintitul Grigorie, Consiliului Pontifical al Vaticanului pentru Unitate Crestina si Episcopiei romano-catolice de Orléans, cu multumiri pentru episcopul Gérard Daucourt, precum si Serviciului de Burse al Consiliului Mondial al Bisericilor.
Intelegere deosebita mi-au acordat Inalt Prea Sfintitul Nifon, Arhiepiscop si Mitropolit al Targovistei si decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa a Universitatii Valahia, unde sunt asistent universitar, precum si Prea Cucernicul Parinte Profesor Stefan Florea, prodecanul aceleasi Facultati, carora le aduc prinosul meu de recunostinta. De asemenea, doresc sa multumesc fierbinte iubitilor mei duhovnici, Prea Cuviosului Parinte Arhimandrit Arsenie Papacioc si Prea Cucernicului Parinte Profesor Florin Boitan, pentru rugaciunile in care m-au purtat si folositoarele lor sfaturi, Prea Cucernicului Parinte Profesor Mihai Aurel, directorul Seminarului Teologic din Bucuresti, degraba ajutator si prieten de nadejde, precum si atator oameni deosebiti, care au pus cate o caramida, prin fapta si cuvant, la zidirea mea spirituala si intelectuala. Asadar, se cuvine sa amintesc familiile si numele unor adevarati prieteni, ca Eleni Themeli si Liviu-Alexandru Andercou, Vasiliki si Panaiotis Mandelos, Eleni si Gheorghe Axiotis (†2001), fratii Ioan si Alexandru Batas cu familiile lor, Evripidis si Elisabeta Moraitakis, Eleni si Gheorghe Kostopulos, Fani si Ioan Papadopulos, Aleka Sguraki, Vasiliki Kostopulu, Mariana si Mihai Stanculeanu, Maria si Valer-Cristian Tofan, Dumitru Psilodimitrakopulos, Alina Camelia Jurca, Ecaterina Popescu, Alison Landon, Nadia si Felix Tataru, Irina si Nicolae Tinca, Oana si Alexandru Iftime, Maria si Gheorghe Barbu, fara sa uit vreodata dragostea frateasca a domnului Gheorghe Vasiliadis si a doamnei Alexandra Ntoka, la care se adauga dragostea parinteasca a domnului Gheorghe Btias (†2007) si a Maicii Teodosia, stareta manastirii Sfanta Treime (Sfantul Nectarie) din Eghina, precum si a Inaltului Nicolae, mitropolit de Mesogheia si Lavreotiki.
Nu as fi putut sa aduc la bun sfarsit acest demers fara ajutorul fratilor si al surorii mele, impreuna cu familiile lor: Maria si Constantin Preotul, Nicoleta si Nicolae, Simona-Elena si Dumitru; precum si fara de cel al Preotilor Gheorghe Kritikos, Vasile Timuris si Dumitru Katuros de la biserica Sfintii Doctori fara de arginti Cosma si Damian– Karava; Vasile Vuludakis, Filip Myaris, Ilie Fracea, de al carui ajutor duhovnicesc si intelectual m-am bucurat in mod deosebit, Pashalis Grivas si Gheorghe Haas de la biserica Sfantul Nicolae– Pefkakia, alaturi de Prea Cuviosii Parinti Arhimandriti Iakovos Bizaurtis, staretul manastirii Sfintii Ingeri– Petraki, al carui suport permanent mi-a fost de un mare folos, si Ieronim Nikopulos de la biserica Sfantul Ioan Vanatorul - Vuliagmenis.
Un gand de aleasa si adanca recunostinta pentru sprijinul si ajutorul spiritual si intelectual adresez cu toata inima mea Prea Cucernicului Parinte Profesor Constantin Karaisaridis, iubitul meu duhovnic care cu atata dragoste parinteasca si deosebita pretuire m-a inconjurat, precum si Prea Cucernicilor Parinti Vasile Vuidaskis, Panaiotis Kurupis si Dumitru Mutelos de la biserica Sfanta Marina– Ano Ilisia, care cu multa caldura sufleteasca au fost alaturi de mine.
Ion Marian Croitoru
Nr. de pagini : 508
Anul aparitiei : 2012
Transport in Bucuresti
-Edituri
-Top 10
-Cărţi noi
-Promoţii
-- 33,75 leiPRP: 45,00 lei
- 74,25 leiPRP: 99,00 lei
- 56,25 leiPRP: 75,00 lei
OPINIA CITITORILOR