Reciprocitatea dintre credinta si sacramente in economia sacramentala

PRP: 15,00 lei
?
Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.
Preț: 13,50 lei
Diferență: 1,50 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor:
Editura:
Anul publicării: 2020
Categoria: Religie

Alertă stoc

*
?
Completați adresa dumneavoastră de e-mail
*
?
Codul de siguranță, necesar pentru a face distincție între oameni și programele informatice automate care răspândesc spam

DESCRIERE

La sfarsitul anului 2019, Comisia Teologica Internationala a publicat un document care trateaza despre raportul dintre credinta si sacramente. Documentul este de mare actualitate deoarece credinta si sacramentele, mai ales sacramentul Casatoriei, trec astazi printr-o profunda criza in practica pastorala.

Studiul despre Reciprocitatea dintre credinta si sacramente in economia sacramentala a fost elaborat de o subcomisie a Comisiei Teologice Internationale, condusa de teologul iezuit Gabino Uríbarri Bilbao. Intr-un interviu acordat sitului www. vaticannews. va pr. Bilbao ne informeaza ca dezbaterile pe aceasta tema s-au desfasurat intre anii 2014 si 2019. Textul final a fost aprobat de majoritatea membrilor Comisiei Teologice Internationale, dupa care a fost supus aprobarii presedintelui ei, Cardinalul Luis F. Ladaria Ferrer, prefectul Congregatiei pentru Doctrina Credintei, iar in ziua de 19 decembrie 2019, documentul a primit aprobarea din partea Papei Francisc.

Scopul documentului Reciprocitatea dintre credinta si sacramente in economia sacramentala, structurat in cinci capitole, este sa sublinieze reciprocitatea dintre credinta si sacramente, teme care se confrunta astazi cu numeroase probleme in practica pastorala. Inima documentului se afla in capitolul II si consta intr-o argumentare teologica a raportului de reciprocitate dintre credinta si sacramente. La baza acestui raport se afla trei teze fundamentale: 1) Revelatia lui Dumnezeu si istoria mantuirii au o dimensiune sacramentala datorita misterului intruparii Fiului lui Dumnezeu; 2) aceasta revelatie sacramentala, oranduita spre impartasirea harului dumnezeiesc persoanei umane, este dialogala; 3) de aceea, credinta crestina, ca raspuns la o revelatie sacramentala, are un caracter sacramental. Pornind de aici, in capitolul III, sunt prezentate cele trei sacramente ale initierii crestine si, in capitolul IV, casatoria. Documentul se incheie cu un capitol de sinteza, mai scurt, in care se subliniaza reciprocitatea esentiala dintre credinta si sacramente din perspectiva catolica.

Tema reciprocitatii dintre credinta si sacramente este pusa in discutie de mai multi ani, mai ales in relatie cu casatoria. Atat Papa Benedict al XVI-lea, cat si Papa Francisc au abordat deseori chestiunea validitatii acelor casatorii celebrate in biserica din obisnuinta sau din traditie, dar fara o adevarata credinta. Din acest motiv, cei doi pontifi chiar au cerut o revizuire a anumitor criterii din procesele de declare a nulitatii casatoriei.

Documentul de fata isi propune sa lumineze aceasta problematica atat de complexa mai intai din punctul de vedere al teologiei dogmatice. Reglementarea canonica a celebrarii si a validitatii sacramentului Casatoriei se deduce din adevarul sau dogmatic. Cu toate acestea, documentul tine cont si de dreptul canonic, ca stiinta sacra, si de jurisprudenta tribunalului Rota Romana. Textul Comisiei Teologice Internationale refuza atat automatismul, potrivit caruia orice casatorie intre botezati este sacrament, cat si „scepticismul elitist”, potrivit caruia orice grad de lipsa de credinta ar vicia intentia si ar invalida sacramentul. Ceea ce se prevede este o sarcina delicata pentru pastori si pentru toti cei implicati in pastorala matrimoniala, pentru a-i ajuta pe viitorii soti sa creasca in propria credinta fata de ceea ce este Casatoria. Misiunea pastorilor este sa discearna cu grija fiecare caz concret. Ei trebuie sa fie constienti de tensiunea existenta intre faptul ca Biserica faciliteaza accesul la sacramentul Casatoriei, dar are o conceptie foarte inalta despre Casatorie.

Documentul subliniaza cateva aspecte importante si cat priveste raportul dintre credinta si cele trei sacramente ale initierii crestine. Se afirma mai ales ca fiecare sacrament are un caracter misionar. Cineva primeste un sacrament nu doar pentru el insusi, ci si pentru ceilalti, pentru intarirea Bisericii ca trup al lui Cristos si pentru a fi martor al lui Isus Cristos cel inviat. Se insista apoi asupra necesitatii etapelor catecumenale premergatoare primirii sacramentului, asupra a ceea ce se intampla in momentul primirii sacramentului ca dar al harului si a intelegerii personale a semnificatiei sacramentului. De asemenea, se insista asupra necesitatii catehezei succesive primirii sacramentelor, inspirata din catehezele mistagogice ale parintilor Bisericii.

Figura credintei care se desprinde din fiecare sacrament este diferita. La Botez trebuie asigurata prezenta elementului dialogal care caracterizeaza istoria mantuirii si relatia cu Dumnezeu. Aceasta nu pune probleme pentru botezul adultilor, insa pentru botezul copiilor trebuie asigurata prezenta persoanelor apropiate: parinti, nasi, bunici, rude, care sa garanteze angajamentul unei educatii crestine. La Mir se accentueaza maturitatea ceruta pentru o integrare mai constienta si responsabila in comunitatea crestina, atat pe versantul intern al constructiei comunitare, cat si pe cel al misiunii ad extra. Este evidentiata importanta relatiei personale cu Domnul prin rugaciune. Euharistia este sacramentul credintei prin antonomasie. In ea credinta se exercita si se alimenteaza. Se cere o mai mare adeziune personala la credinta si o coerenta bazilara cu viata crestina.

Documentul Reciprocitatea dintre credinta si sacramente in economia sacramentala nu intentioneaza sa puna bariere in calea primirii sacramentelor, din contra, doreste sa ajute si sa stimuleze activitatea pastorala si practica sacramentala. Daca vrem sa luam in serios sacramentalitatea istoriei mantuirii si sa evitam ca o celebrare liturgica sa alunece spre un ritualism gol, spre magie sau spre o privatizare a credintei care nu mai corespunde credintei ecleziale, se cere un minimum de credinta.

Pr. dr. Stefan Lupu


Anul aparitiei: 2020
Numar pagini: 152
Format: 13x20

OPINIA CITITORILOR

Nu există opinii exprimate. Fii primul care comentează. scrie un review
Created in 0.1083 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.